Afbeelding volledige breedte

Archetypen

Geef je merk karakter


We zijn wie we zijn. Daar hoef je niet over na te denken. Als het gaat over je merk, kan dat heel anders liggen. De persoonlijkheid van je merk moet je heel bewust uitdenken én uitwerken. Zeker als je met meerdere collega's je merk vertegenwoordigt en uitdraagt. Een merkpersoonlijkheid is namelijk een collectief karakter. Hoe geef je daar vorm aan als organisatie, zodanig dat het een aantrekkelijk karakter is voor je doelgroepen. Een merkarchetype is hier een handig kompas voor! En hoe je jouw merkkarakter ontdekt, daar helpen wij je graag mee.  
​​​​​​​


Wat is een Archetype?

Een Archetype is een oer karakter. Ieder mens heeft van elk archetype wel een aantal kenmerken. Maar er is er altijd een die er het meest bovenuit steekt en waarmee je jezelf het beste kunt identificeren. Maar waarom hebben we het over karaktereigenschappen als het om branding gaat? 


"The world will ask you who you are, and if you don’t know, the world will tell you."

- Carl Jung


Carl Jung, de grondlegger van de analytische psychologie, ontdekte dat het denken, de ideeën en overtuigingen van mensen van alle tijden zijn. Los van generaties en cultuur en voorgeprogrammeerd in ons brein. Vooral het (universeel) herkenbare van archetypen en hoe mensen op ze reageren, is ontzettend waardevol (en reuze interessant) voor marketing en communicatie van je bedrijf / merk.

Merkwaarden vs. Merkkarakter

Het is natuurlijk niets nieuws om je merk bepaalde kenmerken of eigenschappen toe te dichten. Wat vaak de grote uitdaging is, is het doorvertalen en invulling geven in stijl, vorm en belofte. 

Je merkwaarden geven aan waarom je iets doet. Je 'why' volgens Simon Sineks golden circle methode. Op de marketing- en communicatie afdeling uit dat zich vooral in je activiteiten richting de markt(en)/doelgroep(en). Je merkkarakter is daar de extensie van. Deze bepaalt hoe je dat doet. In het karakter van je merk komt de bedrijfscultuur en je communicatiestrategie dus ook terug. Als het goed is ;-)  

Authentiek merk

De methodiek van de archetypen is een zeer krachtige om tot aansprekende en betekenisvolle merken te komen. Elk archetype kent zijn geheel eigen set van (onbewuste) drijfveren en motivaties. Door een archetypisch merk te bouwen sluit je daarmee direct aan bij de (onbewuste) drijfveren en motivaties van mensen. Bovendien geven de archetypen enorm veel richting voor een merk om zich op heldere en eenduidige wijze te profileren. En bovendien is het een hele concrete methode! 

Kenmerken in gedrag

Elk merkkarakter heeft zichtbare en onzichtbare kenmerken. Het karakter bepaalt de manier waarop je je gedraagt, sociaal beweegt en hoe je laat zien wie je bent. Je logo en huisstijl zijn vanzelfsprekend zichtbare kenmerken. Maar uiteindelijk komt een karakter terug in gedrag. En juist hier kan een archetype je organisatie/merk houvast geven. Zo kan een archetype je dus helpen je te onderscheiden van je concurrenten en een voorkeurspositie brengen in de mindset van je klanten.

Archetype als kompas

Een goed uitgewerkt archetype voor je merk geeft richting aan al je marketing- en communicatie-uitingen. Omdat je collega’s zich ook herkenningen in deze uitingen, zal het zorgen voor een samenhangende cultuur. Dat leidt weer tot meer zelfsturing en loyaliteit (= meerwaarde van internal branding, check!)

​​​​​​​Naar buiten toe geeft een goed uitgevoerd en authentiek archetype de juiste identificatie voor je doelgroep, ongeacht de dynamiek van jouw markt, of hoe snel je productaanbod ook wijzigt. Door het juist inzetten van een archetype behoud je de herkenbaarheid over jaren en veranderingen heen. Juist in tijden van verandering is een archetype dus een waardevolle toevoeging aan je merkwaarden. Uit vele onderzoeken blijkt dat sterke merken veel succesvoller zijn!

Inzicht in klantbehoefte

Brand Archetypes geven inzicht in wat mensen beweegt, wat ze motiveert en wat hun behoeften zijn. Net als de theorie van Maslow, die op zoek ging naar wat mensen gelukkig maakt. Zijn behoefte pyramide wordt tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt. Hieronder staat de 12 Archetypes gerangschikt naar de behoefte die ze vervullen

Maslow x Archetype

Archetype kiezen? Blijf bij jezelf!

Een archetype kies je niet, het archetype komt uit je merk. Dat is precies wat je merk authentiek maakt. Samen met je collega’s kun je beschrijven wie je bent en hoe je je nu al gedraagt. Denk daarbij dan aan de fysieke én de gedragskenmerken. Waar nodig leg je de focus van je aanpak wat anders. 


Cows&Stars_Facebook_Omslag

Welk archetype past bij jouw merk?


Doe hier onze gratis archetype test! ​​​​​​​


Wil je een merksessie plannen?

Let's add some cookies ;-)
Instellingen
Cookies
×
Let's add some cookies

Let's add some cookies ;-)

1.
Let's add some cookies

Op deze site maken we gebruik van verrukkelijke cookies ;-)

Zo gebruiken we functionele cookies zodat de website op en top werkt. En zetten we analytics in om informatie te kunnen verzamelen en onze website steeds weer een beetje beter te maken. We plaatsen geen persoonlijke cookies, waardoor wij en derde partijen jouw persoonlijke internetgedrag niet kunnen volgen. Lekker toch?!